Vanhan moottorisahan huolto ja säätö
Suomessa on valtava määrä hyviä ammattikäyttöön
tarkoitettuja moottorisahoja, jotka on hylätty käyntiongelmien vuoksi. Tässä
artikkelissa käydään kansantajuisesti läpi muutamia asioita, joilla suurin osa
hylätyistä sahoista voisi saada uuden elämän. Joskus vika voi olla niinkin
yksinkertainen kuin jutun Stihl 026:n tapauksessa, että seosruuveja on
pyöritelty ilman ymmärrystä siitä, mitä ollaan tekemässä. Tästä sahasta löytyy videoYouTubesta MottiMatti -kanavalta. Moottorisahan huolto ja puhdistus olisi syytä tehdä joka käyttökerran välissä.
Seuraavana on hyvä tarkistaa ilmansuodattimen puhtaus.
Kun ilmansuodatin likaantuu, sahan tehot ja kierrosherkkyys uupuvat, eikä se
lopulta jaksa käydä tyhjäkäyntiä.
Älä säädä turhaan, vaan pidä oikea järjestys
Ensin on varmistuttava, että tankissa on tuoretta 2T-bensaa. Mikäli sahan historia ei ole tiedossa, olisi hyvä tietää, onko moottori remontin tarpeessa. Tästä voi saada osviittaa roikuttamalla sahaa käynnistysnarusta. Mikäli sahan puristus kannattelee sahan painon, eikä saha vajoa alas, niin moottori ei todennäköisesti ole myöskään niin väljä, ettei saha lähtisi käyntiin ja toimisi siltä osin.
Ilmansuodattimen puhdistuksen voi toteuttaa yksinkertaisesti veden ja astianpesuaineen avulla. Astianpesuaine liuottaa suodattimesta muun lian lisäksi myös rasvat ja öljyt hellävaraisesti haurastuttamatta muoviosia. Seuraava tarkastettava kohde löytyy bensatankin sisältä. Kaasuttimesta menee tankkiin kuminen bensaletku, jonka päässä on suodatin. Vanhoissa moottorisahoissa bensansuodatin voi olla tukkeutunut ja bensaletku kovettunut ja halkeillut. Nämä on syytä aika ajoin uusia.
Kun mottorisahan polttoaineletku ja suodatin on tarkistettu, on tarpeen puhdistaa myös polttoainesäiliö. Jos moottorisaha lupailee, mutta ei käy toivotulla tavalla, voi olla syytä puuttua säätöruuveihin.
Tyhjäkäynnin ja seosruuvien säätö
Kaasuttimen kyljessä on kolme ruuvia. T-ruuvi on tyhjäkäynnin eli kaasuläpän mekaanisen asennon säätöön tarkoitettu ruuvi. Stihl on merkinnyt tämän ruuvin poikkeuksellisesti kirjaimilla LA. Alkuun ruuvia kääntämällä voi kokeilla saada sahan tyhjäkäyntiä parannettua avaamalla kaasuläppää hiukan enemmän. Mikäli tämä ei auta, niin tässä vaiheessa voi olla tarve säätää varsinaisia seosruuveja. Pääsääntöisesti seos on kohdillaan, kun sekä matalan kierrosalueen L-ruuvi että korkean kierrosalueen H-ruuvi ovat yhden kierroksen auki. Säätöalue on yleensä alle varttikierros.
Nyt sahan tulisi olla käyntikunnossa. Matalien kierrosten L-ruuvi vaikuttaa myös kierrosherkkyyteen, joten pientä hienosäätöä voi hakea korvakuulolla tyhjäkäynnin ja kierrosherkkyyden ”puhtaudella”. Jos tulppaa ei ole uusittu, voi tulpan puhtaudesta päätellä vaihdon tarvetta. Tulpan tulisi olla toimenpiteiden jälkeen kuiva, pudas ja hiukan harmaan sävyinen. Joskus syynä voi olla heikko kipinä ja toimenpiteiden jälkeen voi olla syytä uusia myös tulppa. Artikkelin vanha Stihl 026 hävitti näiden kaikkien toimenpiteiden jälkeen kipinän aina lämmettyään. Syynä oli alkuperäinen puola. Tästä löytyy myös YouTube-videot MottiMatti kanavalta. Nyt saha on todella hienossa iskussa ja tulee palvelemaan vielä vuosia.
Kommentit
Lähetä kommentti