Hallin ja tallin lämmitykseen sähkö-, puu- vai diesel-lämmitin?

 



Energian hinta ja saatavuus on vaihdellut viimeistään 2021 alkaen todella paljon, mikä on saanut monet meistä pohtimaan erilaisia lämmitysmuotoja myös tallin ja konehallin lämmitykseen. Enempää julkiseen energiantuotantoon kantaa ottamatta on saanut seurata, kuinka keskitetyn sähköntuotannon säätövoiman, kuten turpeen ym. alasajo on ohjannut säätövoiman siirtymiseen suoraan sähkön käyttäjien pään vaivaksi. Eli kun sähkön hinta nousee sähkön puutteen vuoksi, korvataan sähköllä tuotettu lämpö muilla keinoilla suoraan käyttökohteissa. Tässä artikkelissa pohditaan vaihtoehtoja kohteissa, joissa ei ole puu-, öljy- tai hakekeskuslämmitystä, koska näissä on tätä "säätövoimaa" jo olemassa.

Sähkölämmityksen hyödyt ja haitat

Sähkölämmitys on nykypäivänä järkevintä toteuttaa lämpöpumpulla, joko ilma- tai vesi-. Tyypillisesti maalämpöpumppu (MLP), vesi-ilmalämpöpumppu (VILP), ilmalämpöpumppu (ILP) tai poistoilmalämpöpumppu (PILP) on itsestäänselvyys, kun on tarkoitus lämmittää sähköllä. Sähkölämmitys on vaivaton ja suhteellisen luotettava lämmitysjärjestelmä. Suurimman osan vuodesta se on myös edullinen, kun huomioidaan lämmityksen kaikki kulut ja lasketaan keskiarvokilowattihinta. Vaikka lämpöpumput säästävät todella paljon hyötysuhdetta parantamalla, on niissäkin omat ongelmansa. Sähkön hinta on ollut oikukas ja tammikuussa 2024 nähtiinkin 2,35 €/kWh-hinta pörssisähkössä. Vaikka tilanne oli poikkeuksellinen, se ei lisää luottamusta ja mielenrauhaa sähkölämmittäjillä. Lisäksi lämpöpumput, joissa käytetään ulkoyksikköä, eivät tuota lämpöä kovimmilla pakkasilla ja hyötysuhde heikkenee, kun pakkanen kiristyy.

Onko diesel-lämmitin parempi?

Diesellämmittimiä saa nykyisin erilaisia eri käyttötarkoituksiin. Diesel (D)- tai polttoöljy (PÖ) -lämmitin, kansankielellä löpölämmitin ei ole yleensä tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Sen hyödyt ja merkitys korostuvatkin silloin, kun talli tai halli pitää lämmittää muutamaksi tunniksi ja saa olla taas muun ajan peruslämmöllä. Tämä yhdistelmä tullee yleistymään sähkön hinnan heilumisen myötä. Vaikka sähkönhinta asettuisikin pitkäksi aikaa, ottaa aikaa palauttaa käyttäjien luottamus hinnan heilahtelua edeltävälle tasolle.


Kylmää hallia, joka ei ole tiivis, on järkevää lämmittää hallilämmittimellä. Öljyllä toimiva hallilämmitin polttaa ilmasta happea ja puhaltaa liekin sisätilaan. Tämä antaa kuitenkin nopeasti paljon lämpöä. Sisälle polttava öljylämmitin sisältää myös merkittävän tulipaloriskin. Eristetyn ja tiiviin hallin peruslämpö hoituu esimerkiksi sähköllä, mutta lämmön nostaminen työskentelyn ajaksi onnistuu tehokkaasti esimerkiksi polttoainekäyttöisellä infrapunalämmittimellä. Näissä lämmitysteho on yleensä yli 10 kW ja riittää monenlaiseen käyttöön. Pienemmissä talleissa, kuten autotallissa, voi käyttää "webaston" kaltaista diesel-ilmalämmitintä. Näitä saa monen merkkisiä, jotka on tarkoitettu retkeilyautoon, matkailuvaunuun, veneeseen tai talliin. Myös Kiinassa valmistettuja tuotteita on tullut markkinoille ja ne ovat edullisesta hinnasta huolimatta osoittautuneet pienin varauksin ihan toimiviksi laitteiksi. Alla kuvatusta Vevor diesel-lämmittimestä löytyy video MottiMatti -YouTube kanavalta.


Polttoöljyn maksaessa 1,5 € /litra, lämmittimen hyötysuhteesta riippuen, saadaan tällä summalla noin 10kWh lämpöä. Mikäli sähkö maksaa 0,085 € /kWh ja siirto 0,065 € /kWh, kustannus on sama, mutta sähkön ollessa kalliimpaa kannattaa kustannussyistä käyttää polttoöljyä. Sähkö sopii kuitenkin peruslämmönlähteeksi sen käyttäjäystävällisyyden vuoksi.

Kamina hallin lämmityksessä


Puukaminaa pidetään vanhanaikaisena, mutta puulämmityksen kohdalla sanonta "vanhassa vara parempi" on enemmän kuin paikallaan. Toimintavarma, edullinen ja tehokas. Voiko enempää toivoa? Voi toki. Puulämmitykseen sisältyy myös tulipaloriski ja lämmittäminen vaatii aikaa. Vaikka kamiina alkaa antaa nopeasti lämpöä, pitää se aina kuitenkin sytytellä ja vahtia koko ajan. Myös tulen sammuttua pitää yleensä huolehtia piipun pellistä ja pitkään hehkuvista hiilistä. Tässä mielessä nykyaikaiset polttoaine- ja sähkölämmittimet ovat helpompia.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten CFMoto mönkijät uudistuvat vuonna 2024?

Vanhan moottorisahan huolto ja säätö