Piha-alueelta, jossa on lisäksi 70 metrin pihatie on todella työläs tehdä lumityöt käsin. Lumen tulo aiheuttaa lähinnä harmia ja vie ison osan ajasta, puhumattakaan jos alue on tätä suurempi. Toisaalta tällaisen pihan lumitöitä varten ei ole mielekästä hankkia ja ylläpitää traktoriakaan. Kannattaako lumitöihin hankkia sitten mönkijä?
Mönkijä on hankintahinnaltaan arvokas verrattuna lumikolaan, mutta tekee työn ilman että syke nousee liikaa ja aikaa kuluu lumitöihin kohtuuttomasti. Mönkijä on myös edullinen ylläpitää, koska traktorimönkijän vakuutusmaksut menevät moottorin koon mukaan ja bensan kulutus on henkilöauton luokkaa. Mönkijä ei myöskään vie paljoa säilytystilaa verrattuna traktoriin tai pyöräkuormaajaan.
Onko mönkijästä oikeisiin töihin?
Yleisin mönkijän puskulevyn leveys on 150 cm. Tämä tarkoittaa, että lumityöt mönkijän lumiauralla sujuvat nopeasti. Ongelmaksi voi kuitenkin muodostua pidon puute. Mönkijöistä on pyritty tekemään kevyitä maastoajo-ominaisuuksien vuoksi, mikä kostautuu pidon puutteena lumitöissä. Keskikokoinen mönkijä painaa n. 400 kg, mikä on työkoneelle vähän. Pitoa voidaan lisätä renkailla, joita löytyy erittäin laaja valikoima markkinoilta. Huonon kiinanrenkaan ja laadukkaan länsimaisen renkaan pidossa on valtava ero. Lisäksi renkaan kokoa voi huoletta kasvattaa pari tuumaa ongelmitta. Jäisellä pinnalla renkaisiin voi lisätä ruuvattavat poranastat. Tehot riittävät kaikissa 400cc tai sitä isommissa ruiskumoottoreissa helposti lumityökäyttöön. Kokemus on osoittanut, että mönkijä selviytyy lumitöistä sujuvasti, kun kiinnittää huomiota muutamiin asioihin.
Paras mönkijä lumitöihin
Mönkijän valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota nelivedon toimintaperiaatteeseen. Polariksessa ja Can-Am:ssa on automaattinen neliveto ja etuperän lukko. Muissa merkeissä on pääsääntöisesti kiinteä neliveto napilla kytkettävällä etuperän lukolla. Automaattisesti toimiva lukko helpottaa lumitöitä parantaen pitoa merkittävästi. Polariksen neliveto ei myöskään aiheuta isoa kääntöympyrää, koska se kytkeytyy automaattisesti tarpeen mukaan eikä aiheuta puskemista kuten kiinteä neliveto. Lisäksi kun vertaillaan eri puskulevyjä keskenään, kaikkia lumiauroja ei saa kaikkiin mönkijä-malleihin. Esimerkiksi Polariksella on suosittu Glacier Pro -puskulevy, joka ei sovi muihin merkkeihin. Vastaava sovellutus löytyy myös Can-Amilta. Yksi laadukas puskulevymerkki on IronBaltic, joka voi olla hyvä vaihtoehto muihin merkkeihin, kuten CFMoto-mönkijöihin. Kiinnikkeitä löytyy laaja valikoima.
Mönkijän puskulevyn valinta
Ensimmäisenä tulisi huomioida puskulevyn kiinnitys. Edulliset puskulevyt ovat pääsääntöisesti mönkijän pohjaan kiinnitettäviä yleismallisia lumiauroja. Tällainen pohjakiinniteinen puskulevy ei nouse kovin ylös, koska työvälinerunko ottaa pohjaan kiinni ja tekee lumen kasaamisesta ja luiskaamisesta todella vaikeaa. Etukiinnitteinen puskulevy on yleensä kalliimpi, mutta nousee ylemmäs. Toinen etukiinniteisen lumiauran etu on sen helppo pikakiinnitys. Suosittuja ja laadukkaita etukiinnitteisiä työvälinerunkoja ja puskulevyjä ovat mm. Polariksen Glacier Pro, Kimpex ja IronBaltic.
Laadukkaisiin puskulevyihin myydään myös päätylevyjä, jotka estävät lumen purkautumista matkan varrelle. Isomman lumimäärän työntäminen vaatii tietysti enemmän pitoa mönkijän renkailta. Puskulevyä joutuu kääntämään enemmän tai vähemmän puolelta toiselle, jotta lumi purkautuu oikeaan suuntaan. Kääntäminen on kevyt ja nopea homma, mutta alkaa häiritsemään lumitöitä pitemmän päälle. Ongelmaan voi hakea ratkaisua kääntölaitteella, kuten sähköhydraulisella sylinterillä. Kääntö on mukavampi suorittaa istuen napista painamalla. Mikäli lunta joutuu siirtämään isompia määriä tiettyyn paikkaan, kannattaa harkita päätylevyjen vaihtoehdoksi V-auraa. V-aurassa kulkee lumi hyvin mukana tai sillä voi pienentää vastusta esim. tien aukaisussa syvässä lumessa.
Yhteenvetona voi sanoa, että mönkijä selviää lumitöistä hienosti, kun valitsee oikeat välineet. Hankintahinta on kohtuukorkea, mutta pienet käyttökulut, hyvä jälleenmyyntiarvo ja pitkä käyttöikä kompensoivat hankintahintaa järkeväksi. Katso lumityövideoita
MottiMatti -YouTube kanavalta.
Kommentit
Lähetä kommentti